Šiaurės šalių literatūros savaitės veiklos

Šiaurės šalių literatūros savaitė – jau trečią dešimtmetį vykdomas kultūros projektas, kurio tikslas yra puoselėti garsinio skaitymo ir šiaurietišką pasakojimo tradiciją, propaguoti Šiaurės šalių literatūrą ir prisidėti prie skaitymo skatinimo. Lapkričio 15–19 dienomis tradiciškai dalyvavome Šiaurės šalių literatūros savaitės veiklose ir skaitėme pasiūlytus tekstus žvakių šviesoje auštant. Šių metų skaitymų tema – „Svajonės ir ilgesys“. Organizatoriai rašo: „Literatūra visais laikais leisdavo mums nuklysti į svajones, o per pandemiją tai tapo gal net ypatingai svarbu. Todėl ir Šiaurės šalių literatūros savaitė šiemet kviečia pokalbiams apie svajones ir ilgesį.“ Jaunesniojo amžiaus vaikams šiemet pasiūlyta leistis į nuotykį drauge su Karin Erlandsson knygos „Perlų ieškotoja“ veikėja, o vyresnieji skaitė Saly Salminen knygos „Katryna“ ištrauką, kurioje nestigo progų susimąstyti apie siekius, namus, pagundas, nusivylimus, pasitikėjimą bei naivumą.

Dalyvavę iniciatyvoje gimnazijos mokytojai rašo:

Mokytoja Violeta M. (1 kl.): „Pirmokai dalyvavo Šiaurės šalių skaityme. Susipažino su Skandinavija, prisidėjo prie skaitymo skatinimo. Pamokoje svečiavosi mokyklos bibliotekininkė Rūta. Ištrauką viešnia perskaitė labai išraiškingai. Vaikai įdėmiai klausėsi, noriai atsakinėjo į klausimus. Visi kartu pasidžiaugėme raiškaus žodžio švente.“

Mokytoja Jurgita P. (3 kl.): „Karin Erlandsson knygos ,,Perlų ieškotoja“ ištrauką skaitė patys trečiokai. Klausytojams reikėjo pasakyti kuo tikslesnį skyriaus pavadinimą perskaitytam skyriui. Patikėkite, skyriaus pavadinimui ,,Pranašystė“ nelengva pradinukui rasti atitikmenį. Ir vis dėlto bandymai – puikūs. Mūsų trečiokai – sumanūs vaikai. Laimėjo pavadinimas ,,Mergaitė ir būrimas“. Kur jau tiksliau bepasakysi… Kitas knygos skyrius ,,Jūroje“ skaitytas M. K. Čiurlionio simfonijos ,,Jūra“ fone. Išklausius, bandėme kartu sukurti istorijos pabaigą. O variantų – vienas už kitą išradingesni. Svarbiausia – su laiminga pabaiga. Džiugu, kad vaikai jau laukia Šiaurės šalių literatūros skaitymų; žavisi sukurta žvakučių nuotaika, savo rankomis padeda ją sukurti“.

Mokytoja Alma M. (4 kl.): „Ketvirtokai klausėsi mokyklos bibliotekininkės Rūtos skaitomos ištraukos. Išklausę ištrauką, bandė patys sugalvoti istorijos tęsinį. Buvo šilta, jauku, nes visus šildė ne tik žvakių liepsnelių šiluma, bet ir vaizdingas tekstas.“

Mokytoja Danutė S. (6, 8, I, II kl.): „Uždegtos žvakutės nuteikė romantiškai pamokai ir labai gražiai siejosi su šių metų savaitės tema – svajone ir ilgesiu. Pas šeštokus apsilankiusi bibliotekininkė R. Šambarauskienė pristatė Šiaurės šalių rašytojų knygų parodėlę, vaikai prisiminė, kokias Šiaurės šalis žino. Visų klasių mokiniai buvo pakviesti pakeliauti po šiaurės šalis ir pasitikrinti žinias trumputėje viktorinoje. O tada visi klausėsi K. Erlandsson kūrinio ,,Perlų ieškotoja” ištraukų skaitymo, kurias skaitė bibliotekininkė R Šambarauskienė bei mokinės: Ineta, Eimantė, Deimantė, Kotryna, Auksė. Buvo smagu aptarti skaitytas ištraukas, o pamokos pabaigoje kurti tekstą apie svajonę pasakant po sakinį.“

Mokytoja Laura A. (5, 7, III, IV kl.): „Tradiciškai su mokiniais prisiminėme, ką žinome apie Šiaurės šalių literatūros savaitės iniciatyvą. Pakalbėjome, kodėl šiemet pasirinktų tekstų autoriai kilę iš Alandų salų, kur tos salos, kiek jų, kokia proga kitąmet ten bus minima. Žinoma, diskusijos ašimi tapo šių metų skaitymų temos pasirinkimas. 5-okai ir 7-okai skaitė Karin Erlandsson knygos „Perlų ieškotoja“ ištrauką, formulavo klausimus, į kuriuos atsakinėjo atsitiktine tvarka klasės draugai. Pasitikrinome, ar mokame klausytis kito skaitomo teksto, ar lengva jį perprasti. Ačiū skaičiusiems: Andrėjai, Laurynui, Kamilei, Pijui, Viltei, Vestai, Kamilei, Emai. 5-okai greta žibinto rado ir mažytę perlų dėžutę. Saldžios radybos diskusiją pakreipė ir kita linkme, tai kur iš tiesų slepiasi patys brangiausi perlai?

IV klasės mokiniai Šiaurės šalių literatūros savaitėje dalyvauja nuo 5 klasės. Jie yra pirmieji Židikų gimnazijos mokiniai, prisijungę prie šios iniciatyvos. Matyti, kad pavyzdys buvo užkrečiamas, jau antri metai iš eilės projekte dalyvaujame visa mokykla. III ir IV klasių mokiniai, padiskutavę apie Šiaurės šalis, iniciatyvos reikšmę, pakaitomis skaitė Saly Salminen knygos „Katryna“ ištrauką. Perskaitę mokiniai svarstė, kodėl ant jų stalų padėti obuoliai, kaip jie siejasi su skaityta ištrauka ir Katrynos pasirinkimais. Džiugu, kad mano užuominą gimnazistai išlukšteno. Obuolys – ne tik žinių simbolis, bet ir nuodėmės saldumo, pagundos asociacija. Prisiminus šio simbolio prasmę, perprasti skaitytos ištraukos pagrindinę mintį buvo paprasta“.

Veiklas apibendrino mokytoja Laura A.

Nuotraukos – pradinių klasių ir lietuvių kalbos bei literatūros mokytojų



2019 | Židikų Marijos Pečkauskaitės gimnazija | Sukurta:    Inforenoje
Židikų Marijos Pečkauskaitės gimnazija